Kiinteistönvälittäjän vastuu: Milloin välittäjä on vahingonkorvausvastuussa?

Kiinteistönvälittäjän vastuu turvaa sekä ostajan että myyjän asemaa asunto- tai kiinteistökaupassa. Välitystoiminnassa kiinteistönvälittäjälle asetetaan monia velvollisuuksia, ja niiden laiminlyönti voi johtaa vahingonkorvausvastuuseen.

Välittäjän vahingonkorvausvastuun perusta

Kiinteistönvälittäjän vastuu välitystoiminnassa perustuu selonotto- ja tiedonantovelvollisuuden laiminlyöntiin tai virheellisten tietojen antamiseen kaupankohteesta. Vahingonkorvausvastuu realisoituu, jos välittäjän toiminta tai huolimattomuus johtaa taloudellisiin menetyksiin toimeksiantajalle tai ostajalle.

Tiedonantovelvollisuuden laiminlyönti

Välittäjä on velvollinen ilmoittamaan kaikki tiedossaan olevat olennaiset seikat kaupankohteesta. Jos välittäjä jättää ilmoittamatta esimerkiksi tiedossaan olevista kohteen kuntoa koskevista aiemmista vaurioista tai rakennuslupien puuttumisesta, hän voi joutua korvaamaan ostajalle aiheutuneet vahingot.

Selonottovelvollisuuden laiminlyönti

Välittäjän on hankittava kaikki kaupankohteen kannalta merkitykselliset tiedot ennen markkinoinnin aloittamista. Jos välittäjä ei selvitä esimerkiksi kohteen kaavatilannetta tai energiatodistuksen vaatimuksia, hänen vastuunsa voi realisoitua myöhemmin, jos näistä aiheutuu ostajalle tai myyjälle taloudellisia menetyksiä.

Virheellisten tietojen antaminen

Jos välittäjä antaa virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa kaupankohteesta, esimerkiksi kohteen pinta-alasta, sijainnista tai varusteista, ja virheellisten tietojen perusteella tehdään kauppa, välittäjä voi olla vastuussa ostajalle aiheutuneista vahingoista. Virheelliset tiedot voivat liittyä myös asiakirjoihin, joita käytetään kaupan yhteydessä.

Kiinteistönvälittäjän vastuun realisoituminen edellyttää menettelyn lisäksi aiheutunutta vahinkoa

Vahingonkorvausvastuun toteutumiselle on kolme keskeistä edellytystä:

1.  Huolimattomuus tai laiminlyönti: Välittäjä ei ole toiminut selonotto- tai tiedonantovelvollisuuden edellyttämällä tavalla.
2.  Vahinko: Toiminnasta on aiheutunut todellista taloudellista vahinkoa toimeksiantajalle tai ostajalle.
3.  Syysuhde: Välittäjän toiminnan ja aiheutuneen vahingon välillä on oltava selkeä syy-yhteys.

Kiinteistönvälittäjän vastuu: Esimerkkejä välittäjän vahingonkorvausvastuusta

Välittäjän vastuu voi toteutua seuraavissa tilanteissa:

•  Tietojen salaaminen: Jos välittäjä tietoisesti jättää ilmoittamatta tiedossaan olevista virheistä tai raporteista, joista virheet ilmenevät, ja nämä virheet aiheuttavat myöhemmin taloudellista vahinkoa ostajalle, välittäjä voi joutua vastuuseen.
•   Väärien tietojen antaminen asiakirjoissa: Välittäjä käyttää esimerkiksi vanhentuneita tai virheellisiä asiakirjoja, kuten isännöitsijäntodistusta tai rakennuslupatietoja, ja ostaja tekee päätöksen näiden perusteella.
•   Huolimattomuus: Välittäjä ei hanki kohteesta tarvittavia asiakirjoja. 
•   Harhaanjohtava markkinointi: Välittäjä markkinoi kohdetta virheellisin tiedoin, kuten ilmoittaa väärän pinta-alan, rakennusvuoden tai antaa virheellisiä tietoja kiinteistön varusteista.

Välittäjän on mahdollista välttää vahingonkorvausvastuu noudattamalla huolellisesti Hyvän välitystavan ohjeistusta ja toimimalla ammattitaitoisesti. Tämä edellyttää kaikkien kaupankohteeseen liittyvien tietojen huolellista tarkistamista, oikeiden ja ajantasaisten asiakirjojen hankkimista ja avoimuutta kaikessa asiakaskommunikaatiossa.

Vastuuvakuutus

Kiinteistönvälittäjän vastuu voi johtaa mittaviin vahinkoihin. Välittäjältä edellytetään pakollista vastuuvakuutusta. Vakuutus kattaa välitystoiminnassa mahdollisesti syntyvät vahingot. Koska vakuutus on kiinteistönvälittäjälle pakollinen, vakuutusilmoituksen voi tehdä myös vahinkoa kärsinyt. Kiinteistönvälittäjän vakuutusyhtiö selviää aluehallintoviraston välitysliikerekisteristä.

Miten ostajan tai myyjän tulisi menetellä, jos hän epäilee välittäjän menetelleen virheellisesti?

Jos ostaja tai myyjä epäilee, että kiinteistönvälittäjä on toiminut virheellisesti tai laiminlyönyt velvollisuutensa, on tärkeää toimia nopeasti. Välittäjälle on esitettävä reklamaatio, josta ilmenee välittäjän virheellinen toiminta ja aiheutunut vahinko.

Mikäli ongelmat huomataan vasta kaupanteon jälkeen, ostajan tai myyjän kannattaa viipymättä olla yhteydessä välittäjään ja esittää vaatimuksensa kirjallisesti.

Tämän jälkeen osapuolet voivat pyrkiä ratkaisemaan tilanteen neuvotteluteitse ennen mahdollisten oikeudellisten toimenpiteiden aloittamista.

Nopea reagointi on tärkeää, sillä vahingonkorvausvaatimusten esittäminen on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai olisi pitänyt havaita.

Ota yhteys asianajajaan

Ellei asia ratkea omin avuin, ostajan tai myyjän kannattaa kääntyä kiinteistöjuridiikkaan erikoistuneen asianajajan puoleen. Asianajaja selvittää, onko välittäjä laiminlyönyt selonotto- tai tiedonantovelvollisuuttaan tai rikkonut muita lain ja Hyvän välitystavan ohjeiden mukaisia velvollisuuksiaan.

Asianajaja auttaa vaatimusten esittämisessä ja neuvottelee korvausvaatimuksista. Jos välittäjän virhe on selkeä ja se on aiheuttanut taloudellista vahinkoa, asianajajan avustuksella voidaan esittää vahingonkorvausvaatimus joko välitysliikettä tai sen vastuuvakuutusyhtiötä vastaan. Viime kädessä asianajaja voi nostaa päämiehensä puolesta kanteen.

Lue lisää hyvästä välitystavasta täältä: https://kiinteistonvalitysala.fi/hyva-valitystapa/

Ota yhteys asianajajaan https://www.hometalo.fi/kysy/